یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای یک عکاس، وقتی است که بر روی یک سری و یا ‌پرونده عکاسی کار می‌کند. ما در این مقاله ۱۲ ایده عکاسی برای عکاسانی داریم که قصد دارند یک پرونده‌ی خلاقانه و جذاب را عکاسی کنند.

پرونده‌های عکاسی

سوال اینجا است که در میان این همه تنوع و سبک و استایل عکاسی، چرا یک عکاس باید زمانی طولانی را صرف عکاسی در یک قالب یا یک پرونده نماید؟ تمرکز بر روی یک پرونده در نگاه اول، کسل کننده و مخرب ایده‌های خلاقانه و نوی عکاسی به نظر می‌آید؛ اما حقیقت چیز دیگری است. عکاسانی که با ایده‌های عکاسی خلاقانه، یک سوژه یا پرونده را برای عکاسی انتخاب می‌کنند، دنیایی مملو از ایده عکاسی و هیجان به ثبت رساندن آنها را تجربه کرده‌اند.

زمانی که شما یک ایده عکاسی را برای یک پرونده انتخاب می‌کنید، به مرور سبک عکاسی خود را ارتقاء داده و با به‌روز کردن توانایی‌ها و دانش عکاسی‌تان، قطعا تجربه‌ای ارزشمند کسب می‌کنید. سری‌های عکاسی برای هر آرتیست و عکاسی، امکانی فوق‌العاده برای گسترش خلاقیت‌هایش است؛ به همین دلیل در ادامه ۱۲ ایده عکاسی برای عکاسانی که قصد دارند از یک پرونده‌ی کامل عکاسی کنند را معرفی می‌کنیم.

۱٫ ایده عکاسی شماره یک : با دو عکس، یک داستان بگویید.

اگر عکس‌های انتخابی‌تان در نگاه اول، مکمل یکدیگر نبودند، بلافاصله قاب‌بندی خود را بصورت کامل پاک نکنید. تلاش کنید تا با ایده های عکاسی جدید به تصویر بنگرید. بطور مثال، نوردهی خود را دو برابر کنید؛ یکی از عکس‌ها را بچرخانید و یا کمی با بافت تصویر، بازی کنید.

بوسیله‌ی قاب‌بندی دو تصویر همچون یک کلاژ می‌توان شباهت‌های غیرمعمول را به تصویر کشیده و یا داستانی را روایت کرد. این ایده عکاسی را می‌توان در فرم‌ها و ژانرهای گوناکون، تکرار کرد. اگر در روحیات و سبک عکاسی شما رنگ‌های زیاد، قاب‌هایی با کنتراست بالا و یا استفاده از ابزارهای طراحی گوناگونی بر روی عکس وجود دارد، ایده های عکاسی فراوانی را می‌توانید در این ژانر بیابید. در میان ایده های عکاسی این گروه، شاید ترکیب دو عکس با یکدیگر، یکی از فراگیرترین ایده‌ها باشد.

مقاله پیشنهادی

نوردهی دوگانه: یک راهنمای گام به گام برای خلق تصاویری با افکت نوردهی چندگانه

ایده های این سبک از عکاسی را می‌توانید در منابع زیر بیابید :

۲٫ ایده عکاسی شماره دو : داستان‌تان را بر روی عکس بنویسید.

اگر عکس‌هایتان را چاپ می‌کنید، می‌توانید بصورت فیزیکی بر روی عکس یادداشت کنید. اگر هم عکس‌هایتان را بصورت دیجیتالی منتشر می‌کنید، دست شما بازتر است و بوسیله‌ی ابزارهای گوناگونی همچون نرم‌افزار فتوشاپ می‌توانید بر روی عکس خود یادداشت بگذارید.

نوشتن بر روی عکس برای افرادی که علاقه‌مند به نوشتن و مستند کردن لحظاتشان هستند، ایده عکاسی جذابی است. شما می‌توانید بر روی هر عکسی، امضای یک دوست و یا حتی بخشی از خاطره‌تان را با قاب‌بندی‌ای جذاب بنویسید. ایده های عکاسی خلاقانه و فراوانی در این گونه پرونده‌ها وجود دارند. اگر تایپوگراف خوبی هم نیستید، نگران نباشید. گاهی استفاده از ساده‌ترین ابزارها می‌تواند علاوه بر توجه بیشتر بر روی المان مورد نظرتان در تصویر، تفاوتی جذاب نیز ایجاد نماید. در میان ایده های عکاسی ، نوشتن بر روی عکس یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای مستند سازی است. این ایده حتی برای مستند کردن خاطرات خانوادگی نیز بسیار جذاب است.

۳٫ ایده عکاسی شماره سه : از یک محل معین در طول فصول مختلف یکسال، عکاسی کنید.

برای آنکه حداکثر شباهت در قاب‌بندی تمامی عکس‌ها رعایت شود، یک نشانه برای محل قرارگیری سه پایه‌تان بگذارید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید علاوه بر ثبت یک پرونده، توانایی‌های دوربین عکاسی خود را نیز در شرایط مختلف بسنجید، استفاده از این ایده عکاسی است. این بازه‌ی زمانی صرفا لازم نیست یکسال کامل را شامل شود، گاهی می‌تواند یک شبانه روز و یا یک ماه باشد. البته واضح است که به میزانی که بازه‌ی زمانی شما طولانی‌تر باشد، پرونده و نتیجه‌ی نهایی این ایده عکاسی ، جذاب‌تر خواهد بود.

البته عکاسی از یک سوژه و از یک محل معین در شرایط گوناگون اصلا کار آسانی نیست. شرایط آب و هوایی، میزان نور و همچنین دمای محیط می‌تواند شرایط را برای ثبت این پرونده، دشوار نماید. روی خوش این سکه اما، زمانی است که شما علاوه بر ثبت این شرایط گوناگون، مهارت عکاسی خود را نیز با توجه به شرایط ارتقاء می‌دهید. این ایده در میان ایده های عکاسی برای عکاسان طبیعت و عکاسانی که به سفر علاقه‌مند هستند، طرفداران فراوانی دارد. اگر تغییرات محل عکاسی مورد علاقه‌تان را بصورت مستمر به ثبت برسانید، می‌توانید در نهایت پرونده‌هایی جذاب از سفرهایتان در اختیار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *